Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Bacaan Solat Taraweh

Selawat Solat Tarawih Rumi tepung pelita

Pendahuluan

Di bulan Ramadhan, umat Islam di seluruh dunia melaksanakan ibadah yang sangat istimewa, yaitu solat taraweh. Solat taraweh dilakukan setelah solat Isya' dan merupakan ibadah sunnah yang sangat dianjurkan. Pada artikel ini, kita akan membahas tentang bacaan solat taraweh yang dapat dilakukan selama bulan Ramadhan.

1. Pengertian Solat Taraweh

Solat taraweh merupakan ibadah sunnah yang dilakukan setelah solat Isya' pada bulan Ramadhan. Ibadah ini dilakukan dengan cara melaksanakan beberapa rakaat solat secara berjamaah. Solat taraweh memiliki keutamaan yang sangat besar, sehingga banyak umat Islam yang berlomba-lomba untuk melakukan ibadah ini.

2. Bacaan Surat-Surat dalam Solat Taraweh

Dalam solat taraweh, bacaan surat-surat yang dibaca tidak harus berurutan seperti dalam solat fardhu. Biasanya, imam akan memilih beberapa surat-surat pendek yang mudah dihafal untuk dibaca dalam setiap rakaat. Surat-surat yang sering dibaca antara lain adalah Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas, dan sebagainya.

3. Bacaan Rukun dan Sunnah dalam Solat Taraweh

Bacaan rukun dan sunnah dalam solat taraweh tidak berbeda jauh dengan solat fardhu. Rukun-rukun solat seperti takbiratul ihram, rukuk, sujud, dan duduk di antara dua sujud tetap dilakukan. Sedangkan sunnah-sunnah seperti membaca doa iftitah, membaca doa qunut, dan sebagainya juga tetap dilakukan.

4. Tuntunan Gerakan dalam Solat Taraweh

Gerakan dalam solat taraweh mengikuti tuntunan dalam solat fardhu. Mulai dari takbiratul ihram hingga salam, semua gerakan dilakukan dengan khusyuk dan penuh penghayatan. Selama solat taraweh, umat Islam dianjurkan untuk melaksanakan solat dengan tenang dan tidak tergesa-gesa.

5. Keutamaan Solat Taraweh

Solat taraweh memiliki keutamaan yang sangat besar. Dalam hadis riwayat Abu Daud, Rasulullah SAW bersabda, "Siapa yang melaksanakan solat taraweh di bulan Ramadhan dengan penuh iman dan harapan akan pahala, maka dosa-dosanya yang telah lalu akan diampuni."

6. Waktu Pelaksanaan Solat Taraweh

Solat taraweh dilakukan setelah solat Isya' dan sebaiknya segera setelah tarawih. Waktu pelaksanaan solat taraweh dimulai setelah adzan Isya' hingga sebelum adzan subuh. Biasanya, solat taraweh dilaksanakan di masjid atau mushalla dengan berjamaah.

7. Jumlah Rakaat Solat Taraweh

Jumlah rakaat solat taraweh bervariasi di setiap tempat. Ada yang melaksanakan 8 rakaat, 20 rakaat, atau bahkan lebih. Namun, yang paling umum adalah melaksanakan 8 atau 20 rakaat. Jumlah rakaat ini ditentukan berdasarkan tuntunan Rasulullah SAW dan para sahabat.

8. Keutamaan Solat Taraweh Berjamaah

Melaksanakan solat taraweh secara berjamaah memiliki keutamaan yang lebih besar dibandingkan dengan melaksanakannya secara sendiri-sendiri. Dalam hadis riwayat Ahmad, Rasulullah SAW bersabda, "Siapa yang melaksanakan solat taraweh di masjid dengan penuh keimanan, maka akan mendapatkan pahala seperti pahala solat semalam suntuk."

9. Kesimpulan

Solat taraweh adalah ibadah yang sangat dianjurkan dilakukan pada bulan Ramadhan. Dalam solat taraweh, umat Islam membaca surat-surat pendek dan melaksanakan gerakan-gerakan solat dengan khusyuk. Melaksanakan solat taraweh berjamaah juga memiliki keutamaan yang besar. Mari kita tingkatkan ibadah kita di bulan Ramadhan ini dengan melaksanakan solat taraweh dengan penuh khidmat dan penghayatan.

10. Sumber

Untuk informasi lebih lanjut mengenai solat taraweh, dapat dilihat di sumber-sumber yang terpercaya seperti kitab-kitab fiqih dan hadis-hadis sahih.

close